شما اینجا هستید   |

    آخرین اخبار : قوانین برای اجاره دادن ملک ورثه ای چه می باشد؟

اغلب افراد ترس خاصی نسبت به معامله یا اجاره ملک ورثه ای دارند. این ترس بیش‌تر مربوط به دردسرهای حقوقی و مشکلاتی است که بین وراث و مستاجر رخ می‌دهد.
در این مقاله به نکات مهم اجاره دادن ملک ورثه ای و قوانین اجاره ملک ورثه ای می پردازیم تا با خیال راحت وارد چنین معامله‌ای شوید.
با ما در ادامه مطلب همراه باشید.

در اجاره خانه ورثه ای باید به یک سری نکات حقوقی توجه کنید تا هم معامله شما از نظر قانونی درست باشد، هم اینکه در آینده با مشکلات حقوقی روبرو نشده و اسیر دعاوی ملکی نشوید. این نکات حقوقی چه می باشند؟

قوانین برای اجاره دادن ملک ورثه ای:


۱- داشتن گواهی انحصار وراثت

بدون این که انحصار وراثت را انجام ندهیم نمیتوانیم ملک ورثه را اجاره دهیم .

اگر مالک خانه فوت کرده باشد، بدون داشتن گواهی انحصار وراثت، ملک قابل معامله نمی باشد. پس همانطور که اشاره کردیم برای این که این کار را انجام دهید حتما باید انحاصر وراثت را انجام داده باشید و گواهی آن را در دست داشته باشد.

مسلما از نظر قانون فقط و فقط گواهی انحصار وراثت است که میزان و سهم هر یک از وراث را مشخص میکند پس این گواهی ، گواهی سیار مهمی محصوب می شود . پس از دید قانون بدون داشتن گواهی انحصار وراثت، نمی‌توان روی ملک هیچگونه معامله‌ای انجام داد.
بنابراین اگر قصد اجاره ملک ورثه ای را دارید، در قدم اول و پیش از هر سوالی، در خصوص انجام انحصار وراثت پرس و جو کرده و پیش از انجام معامله حتما گواهی انحصار وراثت را رویت کنید..

۲- موافقت وراث

گاهی اوقات یک یا چند نفر از وراثت با اجاره دادن ملک موافق هستند، اما یک یا چند نفر دیگر موافق این موضوع نیستند.در این حالت که پیش می آید چه کاری باید انجام دهیم؟
در این حالت حتی اگر اجاره نامه هم نوشته شده باشد و شما بخواهید که مراحل آخر اجاره دادن را طی کنید این اجاره نامه از نظر قانون به هیچ عنوان مورد قبول نمی باشد .و باید همه ی وراثی که در آن ملک نقش دارند با آگاهی و رضایت کامل از آن واقف باشند تا بتوان این کار را انجام داد . علاوه بر این تمامی وراث باید پای قرارداد را امضا کنند.
پس قبل از امضا قرارداد اجاره ملک ورثه ای حتما گواهی انحصار وراثت را مشاهده کنید و همچنین این که اطمینان حاصل کنید که تمامی وراثت نسبت به اجاره ملک رضایت داشته و پای قرارداد را امضا می‌کنند.
البته این که توجه داشته باشید که یک نفر از وراث یا همه آن‌ها می‌توانند شخصی را به وکالت از طرف خود معرفی کنند. در این صورت امضای وکیل کفایت می‌کند.

۳- واریز ودیعه قرض الحسنه و اجاره بها (تقسیم اجاره بین وراث)

روش تقسیم اجاره بین وراث به توافق بین آن‌ها بستگی دارد.

برای اطلاغعات بیشتر از ودیعه و همچنین خواندن مقاله کامل و جامع پیشنهاد میکنیم مطلب ودیعه چیست را مطالعه کنید.

سوالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود این است که تکلیف اجاره بهای ملک ورثه ای چه می‌شود؟
مبلغ اجاره را چگونه باید واریز کرد که از نظر قانونی صحیح باشد؟

برای واریز مبلغ رهن و اجاره بها، ۲ راه پیش پای شما قرار دارد، که عبارت است از:
۱- راه اول این است که همه وراث توافق کنند که مبلغ مورد نظر به یک شماره حساب مشخص واریز شود.
در این حالت ضروری است که این توافق در اجاره نامه قید شده و شماره حساب یا شماره کارت مورد نظر نیز در اجاره نامه نوشته شود.

۲- حالت دیگر این است که وراث به چنین توافقی نرسند. در این حالت باید با توجه به میزان سهم هر فرد از ارث، مبلغ رهن و اجاره ماهانه، به صورت جداگانه به حساب افراد واریز شود.
در این حالت نیز باید این موضوع در اجاره نامه قید شده و شماره حساب هر یک از وراث در قرارداد اجاره ملک ورثه ای نوشته شود.

همانطور که مطالب فوق را مطالعه نمودین، اگر نیاز بیشتری به مشاوره حقوقی اجاره ملک ورثه ای دارید، تنها کافی است با وکلای ما در وکالت نامه در ارتباط باشید، تا در آینده به مشکل حقوقی و دعاوی خاصی برخورد نکنید.
وکالت نامه همراه همیشگی شما هستند

دسته بندی : آخرین اخبار